In a box – a Rijksakademie exhibition made by artists for artists

Ter ere van onze 150ste verjaardag lanceren we op 27 mei de allereerste kunstenaarseditie in onze geschiedenis: ‘In a box – a Rijksakademie exhibition made by artists for artists’: dertien kunstwerken van Rijksakademie-alumni in een handgemaakte houten box, samengesteld door Aveline de Bruin.

‘In a box’ verschijnt in een oplage van 40 en is een afspiegeling van de breedte waarin op de Rijksakademie wordt gewerkt. De box bevat printwerken, textiel, keramiek, schilderwerken, video, animatie en meer van kunstenaars Carlos Amorales, Yael Bartana, Rossella Biscotti, Sander Breure & Witte van Hulzen, Xinyi Cheng, Pauline Curnier Jardin, Meiro Koizumi, Gareth Nyandoro, Amalia Pica, Praneet Soi, Jennifer Tee, Nora Turato en Helen Verhoeven.

Aveline de Bruin heeft met de werken uit ‘In a box’ een tentoonstelling ingericht in een van de studio’s van de Rijksakademie. Deze is vanaf 27 mei op afspraak te bezoeken voor belangstellende kopers. De tentoonstelling is ook te zien tijdens de Open Studios van 17 tot en met 27 juni.

Tegelijk brengen we ook een speciale kunstenaarseditie uit. Claudia Martínez Garay (RA 16/17) heeft in een oplage van 150 een kleurrijke print met laser tekening gemaakt getiteld: 'Tupananchiskama (until we meet again)'. Deze editie is ook te zien en te koop vanaf 27 mei.

De opbrengst van de box en editie komt geheel ten goede aan ondersteuning van de volgende generatie kunstenaars op de Rijksakademie. Het is een voortzetting van de traditie van steun aan kunstenaars door kunstenaars, die in 2010 begon met een grote veiling van werken van alumni bij Sotheby’s. Met de opbrengst werd het Artist Endowment Fund opgericht, dat nog altijd voorziet in de werkbudgetten van de huidige resident artists.

Heb je belangstelling voor de box of de editie neem dan contact met ons op via edition@rijksakademie.nl.

Tupananchiskama – Claudia Martínez Garay

In Andean culture, time is cyclical and life is part of this cycle. Because of this, there is no word in Quechua for saying ‘goodbye’, as this marks an end. But there are several words to say until we meet again. The word Tupananchiskama, is one such example, meaning ‘until life brings us together’. It is never an end, but a promise of a next time. As an extension of this continuity, the artist considers it important to spread and help maintain the Quechua language, which is spoken less and less – a sign of colonialism’s continued power structures held over native communities.

The print’s colours and shapes are inspired by Andean colours and the sun. When you look directly at the sun and then close your eyes, your brain hangs onto its light and shape as a reminiscence of the past projected onto your eyelids. The image can be blurry, but it is still present. The laser-engraved drawing is inspired by the icon of breaking chains – those that have been broken and those that need to be – as a call to fight for equality and against racial and social discrimination.

Claudia Martínez Garay explores the socio-political memory and history of Peru. Focused particularly on native cultures and the Andes region, her work confronts relationships between official and extra-official visual archives, propaganda, iconography, and popular imagery.

Archief